Matinspiration

Grundtanken med BLW är att barnet äter samma mat som resten av familjen. Många familjer behöver dock ändå göra vissa anpassningar för att maten ska vara lämplig även som bebismat. En vanlig fråga på olika BLW-forum är vilken mat som är lämplig att börja med. Vi har därför sammanställt en lista med exempel på bra råvaror och livsmedel samt en liten receptsamling (länk). Tanken med denna sida är inte att den ska vara en kokbok för barnmat, snarare är den en inspirationsbank med råvaror och mat som passar hela familjen inklusive det lilla barnet.

Frukt och grönt

Grönsaker och frukter är utmärkta källor till vitaminer, mineraler och kostfibrer. Nedan finns några exempel på lämpliga rotfrukter, grönsaker och frukter att servera ett litet barn. Servera gärna grönsakerna i greppvänliga, fingerstora stavar eller klyftor. De rotfrukter/grönsaker som behöver tillagas kan med fördel ångkokas, kokas i lite vatten eller rostas i ugn. På många frukter och grönsaker kan en del av skalet lämnas kvar så att de blir mer greppvänliga för barnet. Små, kulformade frukter (exempelvis vindruvor) ska alltid delas i halvor eller klyftor för att barnet inte ska riskera att sätta dem i halsen. Ta bort kärnor. Större frukter som päron och äpple kan antingen serveras i klyftor/stavar eller ges hela till barnet att gnaga på (ta dock bort kärnhus och ev stjälk först). Skär eller bit gärna av en bit från frukten så att det blir enklare för barnet att komma åt fruktköttet.

Kött, fisk, fågel, ägg och andra proteinkällor

Inledningsvis är det bra att servera kött till barnet i stora bitar som barnet kan greppa och suga på. Köttsaften innehåller mycket järn, men det är även viktigt (och intressant för barnet) att utforska själva texturen. Servera i lagom greppvänliga bitar. När det kommer till animaliskt protein i hela bitar, så tänk på att skära mot fibrernas riktning så att det inte blir så långa trådar. Tänk även på att känna genom köttbiten noga så att det inte finns några benbitar, broskbitar eller senor som barnet kan sätta i halsen. Långkok är bra och uppskattat. Koka gärna grytan någon timma extra, så kommer köttet falla isär och vara lätt att fördela och bearbeta för barnet. (tänk även här att skära bitar mot fibrernas riktning).

Fisk bör sökas genom noga för att undvika små ben. Exempel på tillagad fisk att börja med är kokad eller panerad fisk. Fågel fördelas på samma sätt som ovan beskrivet när det kommer till hela bitar. Ben, såsom kycklingben, är perfekt för barnet att greppa och gnaga på. När det kommer till vegetariska livsmedel höga på protein, så välj med fördel sådana som även är höga på järn. Bönor, ärter, linser, tofu eller andra sojaprodukter är några exempel.

Pasta, ris, spannmål och andra kolhydratkällor

Kolhydrater är en bra bas i en måltid och för små barn har kolhydrater länge utgjort en stor del i kosten i form av välling och gröt. Gröt, och gärna i form som grötpinnar, är en väldigt smidig frukost, eller varför inte mellanmål på språng. Smörgåsar, plättar är andra ”kolhydratbomber” som brukar uppskattas att äta med händerna. Smörgåsar skärs med fördel i stavar för att lättare kunna greppa och finfördela. Plättar brukar inte vara några problem att servera som de är. Se upp för lite glupska barn dock, då det kan ansamlas en del i gommen, så se till att plättarna äts i lagom takt - även om de är goda. Kolhydrater som ett komplement till måltiden bredvid protein är uppskattat sålänge det är relativt lätt att greppa. Välj gärna källor som antingen kan formas (ex risbollar, klyftor) eller som redan är i bra greppvänliga bitar.

Pin It on Pinterest

Dela